Historiaa

1962-2002

Raision reservinaliupseerit perustettiin 5.10.1962 ensin upseerikerhon alaosastona.

Puheenjohtajina toimivat alkuaikoina seuraavat henkilöt: Oiva Mäkinen, Holger Lindvall, Ilmo Niemiölä, Martti Hiltunen, R.Linja-aho ja Antero Nurmi.

80-luvun puolivälissä oltiin välillä aallon pohjassa, miestä tuli ja meni, homma ei kulkenut, papereita hukattiin ja muutakin.

Allekirjoittanut, eli Martti Hiltunen otti vastaan puheenjohtajahommat 1988. Alettiin hiljalleen päästä eteenpäin. Vaikeuksia oli koko ajan mutta eteenpäin mentiin. Aikakausi oli sitä, mitä silloin oli. 1994 onnistuin puhumaan Rauno Suovasen puheenjohtajaksi, Rauno hoiti hommat ja 2007 puheenjohtajana aloitti Esa Suovanen.

Eräs merkittävä tapahtuma oli kuitenkin oman majan rakentaminen. Heikki Haaviston kanssa tehtiin vuokrasopimus Raisiojoen rantamilta olevasta määräalasta. Käytetty hirsikehikko ostettiin erilaisten lahjoitusten voimin. Tavaraa kerättiin ja myös saatiin.Maja vihittiin arvovaltaisen kutsuvierasjoukon läsnä ollessa 7.3.1970. Talvisin majalla oli aina viikonloppuisin kanttiini josta sai mehua ja muita virvokkeita. Samoin järjestettiin erilaisia ulkotapahtumia ja kilpailuja. Majan lähistölle tehtiin myös pieni ampumarata, joka tosin jouduttiin sulkemaan turvallisuuden takia. Muutama vuosi meni hyvin, sitten toiminta alkoi hiipua, syitä on turha ruveta arvailemaan. 80-luvun puolessa välissä yritettiin uudestaan.

Toimintaa saatiin jollakin lailla puhallettua eloon osaksi siitä syystä aloitimme yhteistyön upseerien kanssa. Raision reserviupseerien kanssa  teemme edelleen yhteistyötä. Vuodesta 1989 lähtien olemme käyneet joka vuosi kaksi ammuntaa, kiväärillä ja pistoolilla. On järjestetty yhteisiä kuukausikokouksia, tutustumiskäyntejä ja varainhankintaa.

Raision seurakunnan kanssa olemme olleet tiiviissä yhteistyössä, kunniavartiot hoidettu aina.

Vuonna 1997 yhdistyksen nimi muuttui Raision Reserviläiset ry:ksi

Yhdistyksemme 40-vuotisjuhlia vietettiin 28.9.2002 Raision kaupungintalolla. Tilaisuudessa jäsenistöä palkittiin erilaisin kunniamerkein. Juhlapuhujana oli liiton puh.johtaja Matti Niemi.

Pienenä yhdistyksenä yritämme mennä eteenpäin, maanpuolustushenkeä unohtamatta.
Yhdistyksemme ei ole suurin, muttei myöskään pienin.

Siinä lyhyt kertaus vuosien varrelta.

kirjoittanut:
kunniapuheenjohtaja Martti Hiltunen, mukana vuodesta 1969